tirsdag den 19. april 2011

Ny blog

Velkommen til min nye blog og dette første blogindlæg.

Denne blog skal være den dansksprogede version af englishlongbowman.blogspot.com/ , hvor jeg blogger omkring tilblivelsen af det udstyr der kræves for at portrættere en engelsk langbueskytte i sidste halvdel af det 1500 århundrede.

Årsagen til at jeg også blogger på dansk er udelukkende at en dansksproget side, vil generere flere relevante besøgende, da siden ganske enkelt er nemmere at finde.

Grunden til at jeg har valgt at blogge omkring dette emne, er min passion for middelalderen og engelske langbuer samt en dyb fasination af betydningen dette våben havde på samfundet, hovedsageligt i England og de engelsk besatte områder i Frankrig, men også andre steder i datidens Europa. Dette skal ses i lyset af at adlen, herunder især ridderne med følge, var øverste instans (ved siden af kirken) i samfundet og spydspidsen når det kom til krigsførelse - dvs. lige indtil at infanteriet (læs. bueskytterne) bevidste deres værd, først i de skotske krige og efterfølgende under hundredeårskrigen i Frankrig.

Derudover finder jeg det enormt spændende (med min baggrund i økonomi) at gisne om det enorme produktionsanlæg der skulle til for at føre vedvarende krig - tilmed i udlandet. En krig i den størrelse har skabt arbejde til mange 1.000 englændere og har krævet en uhørt grad af organisering og logistik.

Her er, som den kvikke læser nok er kommet frem til, stof til mange fremtidige blogindlæg, som jeg ikke vil tage hul på her. Jeg vil istedet opfordre til at abonnere på min blog eller besøge den jævnligt.

Vi ses snart igen i blogland!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar